Ondernemer Ruud Schoen

Gastblogger en ondernemer Ruud Schoen

Ondernemer Ruud Schoen nwHallo! Ruud Schoen is de naam en het ondernemen zit in mijn bloed. Dat klinkt nogal cliché en toch is het waar. Maar waarom dan? Hoor ik je denken. De reden is simpel.

Van jongs af aan ben ik geïnteresseerd in geld verdienen. Of dat nou was met het verkopen van parkeerruimte op het plein van de buren of het ophalen van oude spullen in de buurt om die op Koninginnedag te verkopen. Geld was niet de belangrijkste drijfveer en ging er vaak al tijdens het verdienen net zo hard weer uit. Nee, waar ik écht plezier in had, was het bedenken van deze ideeën en ze tot uitvoer brengen.

Gaandeweg is daar door de jaren heen niks aan veranderd. De ideeën bleven en ik was vaak eigenwijs genoeg om te denken dat ik dingen anders zou aanpakken dan mijn leidinggevende. Het idee voor een eigen bedrijf speelde al jaren en is sinds 1,5 jaar werkelijkheid geworden. Een droom die uitkwam. Mooier wordt het leven haast niet.

7 online marketing tips van Ruud

Inmiddels heb ik een mooi bedrijf in online marketing opgebouwd. Ik ontwikkel websites, maak ze vindbaar en help ondernemers met het managen van hun social media. Maar waar ik écht energie van krijg is om ondernemers te helpen met mijn kennis. De kern van hun probleem op te zoeken en een marketingplan maken. De enthousiaste reacties van klanten maken hardwerken ook meer dan goed.

Natuurlijk is het soms eng. De onzekerheid van inkomsten is in de beginfase erg lastig. De financiële buffer is niet aanwezig en zal er eigenlijk wel werk op me afkomen? Die vragen maken je soms bang en onzeker. Doorzetten en geloof in wat je doet, zijn daarbij twee belangrijke succesfactoren. En wat te bedenken dat mijn mening nu opeens écht telt voor anderen. Daar heb ik aan moeten wennen. Inmiddels durf ik eerlijk te zijn in mijn mening. Dat helpt ondernemers niet alleen verder, maar wordt ook enorm gewaardeerd. Zo kom je samen verder.

Als ondernemer is mijn creativiteit vaak een speeltuin. Dat is leuk, maar kent ook gevaren. Je bent snel geneigd om ideeën uit te werken en op te zetten. Alleen of met anderen. Maar opeens ben je erg druk met teveel projecten, die ook nog eens te weinig opleveren. Dan kan je nóg zo hard werken, maar uiteindelijk loop je vast. Dat moet je zien te voorkomen. Hoe ik dat nu doe? Door strenge keuzes voor mezelf te maken. In eerste instantie betekende dat een schifting maken in projecten. Wat blijf ik wel doen en wat niet? Wat levert geld op? Want ook dat is niet onbelangrijk als startende ondernemer. Bij nieuwe leuke ideeën ben ik kritisch. Naar mijzelf en naar anderen. Daarbij stel ik mijzelf een aantal vragen:

1. Wat gaat dit project kosten? Zowel in uren als in geld.
2. Wat is de omzetpotentie?
3. Zijn wij samen instaat om dit tot een succes te maken? Zijn wij de juiste partners voor elkaar?
4. Kan ik een extra project aan?
5. Vind ik het leuk om te doen?

Door deze vragen voor jezelf te beantwoorden en eventueel te bespreken met je partner in crime, kom je er snel genoeg achter of iets gaat werken. Dit heeft mij al meerdere keren geholpen om de juiste keuzes te maken. Voor mij de gouden tip voor iedere startende ondernemer.

Ruud is eigenaar van BrandEngineers.nl. Gedreven en creatief werken hij en zijn mede-engineers aan het online beter zichtbaar maken van jouw bedrijf.

7 online marketing tips van Ruud

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *