Social media…..
We leven in het informatie tijdperk. We delen meer content, van méér bronnen, met méér mensen dan ooit. Vaker en sneller.
Weet jij als ondernemer wie je doelgroep is?
Pas je je berichten daar ook op aan?
Niet alleen social media is hot item en als ondernemer kun je je niet afsluiten, maar er wordt ook nog eens heel veel onderzocht en gepubliceerd over het gedrag van mensen online. Interessant voor de ondernemer die serieus over zijn/haar marketing wil nadenken. In mijn laatste presentatie bij Storm aan Zee heb ik een artikel aangehaald waar alles uitvoerig geduid wordt. Ik ga slechts in op een paar spraakmakende feiten. Waarom word je bericht niet geliked als het regent? En waarom publiceer je die zorgvuldig geschreven berichten op het laatste moment niet? Waren ze niet goed genoeg of heeft de actualiteit ze al ingehaald? Het eerste gaat over het geluksgevoel wat ontbreekt en het tweede heeft te maken met een extreme innerlijke criticus.
Graag ga ik in op mijn eigen drijfveer en belangrijke motivator om informatie te delen: ik wil zelf waardevol zijn voor een ander. Onderzoek van de New York Times ging in op de psychologie van het delen. En hey, ik ben een van de persona’s die zij beschreven.
Het blijkt dat 94% van de mensen nadrukkelijk nadenkt over hoe bruikbaar de informatie die ze willen delen is voor de ontvanger. En 49% hoopt bovendien dat ze door informatie te delen anderen van mening kunnen laten veranderen en tot actie kunnen aanzetten. Dat betekent dat je anderen kunt overtuigen van de waarde van jouw bedrijf door waardevolle boodschappen te creëren.
Daarom retweet ik als bedrijf graag een interessant artikel over een nieuw duurzaam initiatief of een bedrijf wat het verschil maakt.
Of deel ik de zakelijke pagina van iemand die websites maakt, want mijn achterban is bijvoorbeeld creatief maar niet technisch.
Discussie is belangrijk voor de betrokkenheid dus stel ik op mijn eigen zakelijke LinkedIngroep soms een vraag.
Bepaal je doel en pas de toon van de berichten aan: je volgers hebben ook allemaal een ander motief om te delen. Dus zorg voor je bestaande groep volgers/ community.
• klanten hebben een stem, luister en reageer op hen
• ken je publiek; vind uit wat zij belangrijk vinden en willen zien
• creeer waardevolle boodschappen, niet alleen productinformatie
• ga jezelf niet direct verkopen, maar mensen aantrekken die iets willen kopen
• je potentiële klanten zijn op social media actief, zorg dat je gevonden wordt
Het is niet nodig de hele dag met social media bezig te zijn. Een planning en afwisseling in het soort berichten zorgen voor ‘engagement’ op je zakelijke pagina en clicks naar je website. Deze beïnvloeden ook je zichtbaarheid en bereik. Wil je je zichtbaarheid effectief vergroten: dan neem ik je graag mee naar de social media training “Een IJzersterk Profiel”, bij de Academie voor de Ondernemer. Daar leer je wat er in een social media plan moet zitten en hoe je dit uitvoert.