Sail Amsterdam 2015, heb je er iets van meegekregen?
Een prachtig evenement, dat in 1975 voor het eerst werd georganiseerd en vervolgens om de vijf jaar steeds weer terugkeerde. Bij iedere volgende keer werd het meer succesvol en bezochten steeds meer mensen het evenement.
Terwijl ik met ons motorbootje zo meevoer met die grote zeilschepen, vroeg ik mij af hoeveel moeite er aan vooraf is gegaan om een dergelijk evenement op te zetten. Welke tegenslagen zullen de organisatoren te verwerken hebben gekregen en welke vreugdedansen zullen ze gedanst hebben? Welke kritieken zullen ze geïncasseerd hebben en welke loftuitingen toegezongen gekregen? Welke ideeën zullen ze met pijn in hun hart hebben moeten laten varen en welke plannen zullen met gejuich zijn ontvangen? Is er een moment geweest waarbij ze het doek in de ring hebben willen gooien, of zullen ze altijd hun blik vol vertrouwen op het einddoel gericht hebben gehouden?
Ieder project, ieder plan, ieder idee is onderhevig aan zowel negatieve als positieve invloeden. Ieder begin is ook moeilijk. Als je de geschiedenis van het ontstaan van bijvoorbeeld Twitter leest, dan verbaas je je dat dit social media kanaal überhaupt het levenslicht heeft gezien. Laat staan dat het wereldwijd door miljoenen mensen dagelijks wordt gebruikt! Dat alles kan alleen maar als je als bedenker je doel voor ogen houdt, weer opstaat als je getackeld wordt, je rug recht als je uitgejouwd wordt en na vallen en opstaan uiteindelijk gewoon weet te scoren!
Je kunt alleen scoren als je een doel hebt
Ondernemen is blijven geloven in het idee dat je hebt, dwars door alle stormen heen. Koers houden, maar waar nodig de zeilen bijstellen. Blijven turen naar de horizon, omdat je zeker weet dat het avontuur zich daar bevindt. Dat je daar voet aan wal kunt zetten…
Geschreven door Yvonne Alefs – ondernemer met hart en ziel – mede-oprichtster van de Academie voor de Ondernemer