Of je nu een ondernemer bent die alleen aan de weg timmert, directeur van een midden- of kleinbedrijf of hoofd van een multinational, je bent je er tegenwoordig van bewust dat de vele mogelijkheden van internet benut moeten worden om ervoor te zorgen dat het product dat of de dienst die je aanbiedt zoveel mogelijk onder de aandacht van (potentiële) klanten komt.
Het hebben van een website is daarbij natuurlijk onmisbaar en de keuze van de juiste software waarmee deze website gebouwd wordt van groot belang. Verder moet er van tevoren goed nagedacht worden of het wenselijk is om inhoudelijke aanpassingen aan de website aan derden uit te besteden of het juist in eigen handen te houden. In het laatste geval moet er dan ook gezorgd worden voor een goede CMS (Content Management System) waarmee de website wordt gebouwd.
De code waarmee de software van de website is opgebouwd bepaalt ook nog eens of zoekmachines – en daarmee samenhangend ook potentiële klanten – de website zullen vinden.
Het hebben van goede teksten met de juiste, steeds weer terugkerende zoekwoorden, is tevens van onschatbare waarde voor de vindbaarheid van een website. Een gegeven waar veel ondernemers nog niet van doordrongen zijn…
De tijd waarin je een hele verzameling aan zoekwoorden in de code van een website kon ‘verstoppen’ om de zoekmachines om de tuin te leiden, ligt nu alweer een tijdje achter ons. Websites waarvan de teksten veel terugkerende zoekwoorden laten zien, een goede hiërarchische indeling hebben en een regelmatige verversing van de teksten tonen, staan hoger in waardering bij de zoekmachines.
Door je kennis en expertise over dat waarin je onderneemt via blogberichten op je website te plaatsen, laat je niet alleen zien dat je verstand van zaken hebt, maar ben je ook automatisch bezig meer zoekwoorden op je website te zetten en geldt ieder blogbericht als een verversing van je website. Als je daarbovenop ook nog zorgt voor goed opgebouwde blogteksten (met kopjes, alinea’s en afbeeldingen), dan voldoe je aan de 3 hierboven aangehaalde criteria voor hogere waardering door zoekmachines.
En wil je de zoekmachines nóg een handje helpen, dan doe je er goed aan om via een aantal social media profielen te verwijzen naar je blogberichten die boordevol waardevolle informatie staan. Door je kennis te delen ben je ten eerste sociaal bezig en bovendien leidt je op deze manier ook meer bezoekers naar je website.
Houdt je je aan deze richtlijnen, dan zal je zien dat de zoekmachines niet meer om je website heen kunnen en meer klanten de weg naar jouw product of dienst zullen vinden!
Yvonne Alefs