De weg van de ondernemer

Ondernemersblog - De weg van de ondernemer

Yvonne Alefs - mede oprichtster Academie voor de OndernemerLaatst was ik onderweg naar een afspraak in de buurt van het World Trade Center in Amsterdam. En omdat ons navigatie systeem thuis niet voorhanden was, moest ik de weg vinden via een papieren uitdraai van internet. Geen enkel probleem, want tot op zekere hoogte wist ik de weg uit mijn hoofd. Dus las ik van tevoren alleen het stukje route vanaf het punt waarop ik het niet precies wist: afrit S106.

Ik stapte in mijn auto en reed naar het punt waar ik afslag S106 verwachtte te vinden, maar waar ik verbaasd tot de ontdekking kwam dat ik al bij S108 was! Aan mijn linkerhand torende wél het WTC boven alles uit, waardoor ik zeker wist dat ik in de buurt van mijn bestemming moest zijn. Nog een blik op de blaadjes met de route verzekerde mij dat ik me toch echt niet vergiste in het nummer van de afslag.

Afrit S108 lag intussen al achter mij en vol overtuiging bekeek ik de borden om te zien dat de nummering van de afritten zou aflopen in plaats van oplopen. Maar helaas, in de verte doemde S109 al op!

Mij restte niets anders dan bij de eerstvolgende mogelijkheid van de snelweg af te gaan en in de andere richting weer terug te rijden. Tegen de aanwijzingen van de routebeschrijving in nam ik toch de afslag S108. Daar in de buurt lag immers mijn doel. Ik verruilde de route op papier voor het navigatie systeem van mijn mobiele telefoon en ging met goede hoop weer op weg. Het mocht niet baten, ik bleef maar rondjes rijden….

De koers die voor mij uitgestippeld werd door het apparaat, kwam niet overeen met de route die ik in mijn hoofd had om bij mijn eindbestemming uit te komen. Ik was telkens de aanwijzingen van het navigatie systeem aan het corrigeren met mijn eigen overtuiging dat ik al in de buurt van mijn bestemming was. Dat ik een heel andere kant op moest, kwam gewoon niet bij mij op.

Inmiddels was ik al veel te laat voor mijn afspraak en ik vroeg me af of ik de plek waar ik afgesproken had nog wel ooit zou vinden. Ik had niets meer te verliezen, en besloot daarom mijn eigen gedachten over waar ik zou moeten uitkomen uit te schakelen en de aanwijzingen van het navigatie systeem te volgen. Waar me dat ook naartoe zou leiden!

Deze beslissing zorgde ervoor dat ik uiteindelijk toch afrit S106 vond. Mijn afspraak bleek niet bij het World Trade Center in de buurt te zijn, maar bij het World Fashion Center.

Wanneer ik niet had aangenomen dat ik de weg tot op een zekere hoogte zelf wel wist, dan had ik van tevoren de routebeschrijving beter gelezen en ontdekt dat ik al veel eerder de snelweg af hadden moeten gaan. Dan had ik begrepen dat mijn bestemming een andere was dan die ik in eerste instantie dacht.

Terwijl ik de afrit S106 afreed, kwam de gedachte bij  me op dat we er vaak als ondernemer ook van overtuigd zijn dat we precies weten welke kant onze onderneming of ons ondernemerschap op moet. We stellen ons een doel en gaan er zo recht mogelijk op af, zonder de tijd te nemen om eerst de route te “lezen”, oftewel te luisteren naar ons hart, onze intuïtie, of een andere goede raadgever. Soms zelfs kan angst ons weerhouden om ons doel te bereiken.

We missen daardoor afslagen en blijven vertwijfeld in rondjes draaien. Komen geen stap dichterbij het doel dat we onszelf gesteld hebben. Corrigeren telkens wat we diep van binnen voelen, met wat ons eigen verstand tegen ons zegt. Slaan de goede adviezen van anderen in de wind, omdat we het zelf wel zo goed weten of juist omdat we bang zijn die aanbevolen weg in te slaan.

Niet eerder dan dat we beseffen dat we op deze manier geen stap dichterbij ons doel komen, beginnen we te luisteren naar de stem die ons zonder omwegen naar onze bestemming navigeert. De stem van ons hart, van onze intuïtie, van een oprechte adviseur of van een goede vriend of betrokken partner.

En vanaf dàt moment, het moment waarop we ons openstellen voor een andere route, een ander pad, een ander spoor, dan komen we tot de ontdekking dat het beoogde doel steeds dichterbij komt en hebben we geleerd hoe we de volgende keer een stuk sneller bij ons doel kunnen komen.

 

 

Geschreven door Yvonne Alefs, ondernemer met hart en ziel en mede-oprichtster van de Academie voor de Ondernemer. Samen met Els Böhm – coach persoonlijke ontwikkeling – geeft zij de training “Ondernemersdromen en innerlijke obstakels“. Ondernemers helpen hun dromen waar te maken, dat is wat zij het liefst doet!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *