De sleutels van een goede TED Talk

Ondernemersblog - de sleutels van een goede tedtalk

Het loont voor ondernemers om hun verhaal te delen. Het is leerzaam voor anderen en het is een slimme marketingtool. Je kunt je expertise status te vergoten.

De TED Talks. Je kent ze misschien wel van Youtube. Ze zijn razend populair. Als je een keer een TED Talk hebt mogen houden, sta je definitief op de kaart. En voor de toehoorders is het snel en leuk informatie-verzamelen.

Wat zijn de sleutels voor een succesvolle TED Talk?

  1. Je staat als spreker staat niet op een podium maar in een open ruimte. Soms zelfs omringd door het publiek.
  2. Het gaat niet alleen om feiten en onderzoeken, het gaat ook (en misschien zelfs vooral) om jouw visie, jouw beleving.
  3. Je geeft een kijkje in jouw hoofd: wat waren jouw gedachten gedurende het proces waarover je vertelt?
  4. Het mag kwetsbaar, intiem en zelfs wat onhandig zijn wat je daar laat zien.
  5. Het gaat er tenslotte om dat het publiek niet alleen iets heeft geleerd maar ook een ‘emotional takeaway’ krijgt.

Precies deze kenmerken vind je ook bij de lezingen van de Academie. Het gaat om kennis en ervaring delen, én het gaat om de menselijke beleving van dat alles.

965790d1eed2dd7ee75026831e2327e2