Creatief denken en succesvol ondernemen

Ondernemersblog - Creatief denken en succesvol ondernemen

c43a60c47395d2ad92e2b859ad81afd0Creatief denken. Er bestaan veel vooroordelen over: ’Je moet het in je hebben’, ‘Als ik er maar de tijd voor krijg.’ ‘Er is hier toch geen oor voor.’, ‘Hebben we al geprobeerd ooit.’, ‘Dat werkt toch niet.’, ‘Daar zitten klanten heus niet op te wachten dat wij een beetje creatief gaan lopen zijn.’

Maar ondernemerschap is bij uitstek een creatief proces. Je creëert iets nieuws. Liefst samen. Je ontdekt nieuwe wegen, nieuwe kansen, nieuwe doelgroepen, nieuwe producten of diensten en …. dan ontdek je ook de weg naar succes.

Denken over je missie (het ‘hogere’ doel) en je visie (de kernwaarden) blijven vaak steken in: “Maar dat doen we al..” De vragen: “Waar willen jullie staan over 5 jaar en wat voelt en merkt de klant daarvan?” leiden niet vanzelf tot een kritische blik of vernieuwing van aanbod of organisatie-structuren. Terwijl dat nu juist noodzakelijk is als je een nieuwe, effectievere koers wilt uitzetten.

Dat wil niet zeggen dat ik vind dat ‘alles maar overboord moet’. Nee. Maar wel dat alles minstens even ter discussie moet staan, vanuit een ander perspectief bekeken. Om dan opnieuw gewaardeerd, en eventueel alsnog omarmd, te worden.

Loslaten, daar gaat het om. Dan ontstaat er ruimte voor nieuwe inzichten en ideeën.

Om je klant te blijven verrassen, nieuwe doelgroepen te bereiken, nieuwe diensten of producten te bedenken, kortom: om je te blijven onderscheiden, is creativiteit onontbeerlijk. Verlaat gebaande paden, of onderzoek ze op zijn minst. Zet alle deuren tegen elkaar open. En dan gaat het om keuzes maken natuurlijk. Want ideeën bedenken is leuk! Ze moeten natuurlijk wel tot nieuwe plannen en haalbare acties leiden.

Dorine Mobron