LEER GOEDE WORKSHOPS GEVEN

leer goede workshops gevenWil jij je kennis delen en geef je daarom ook workshops? Of wil je dat gaan doen?

Het is een krachtige en leuke manier om je expertise neer te zetten, klanten te helpen en te werven.

Als je coach, adviseur, marketeer, tekstschrijver, kunstenaar, websitebouwer, VA bent en je kunt je klanten helpen en binden door je  kennis te delen en hen te inspireren, is online delen niet genoeg. Geef workshops! Maar hoe zorg je ervoor dat je workshops echt de moeite waard zijn? En dat je er klanten mee wint?

Bekwaam je er (verder) in. Want als jij worstelt, worstelt je publiek ook.

Saaie of rommelige workshops of een workshopleider die van de zenuwen een soort robot wordt: het is voor beide partijen pijnlijk of op zijn minst teleurstellend.

Riskeer het niet. Je bent je (potentiële) klanten immers meteen kwijt. En je moed ook.

Als je gelooft in de kracht van workshops geven, je vindt het leuk om te doen, maar je hebt ervaren dat:

  • Het je zakelijk weinig heeft opgeleverd
  • Je steeds dezelfde ‘riedel’ afdraait en niet weet hoe het anders kan
  • Je de zenuwen maar niet onder controle krijgt
  • Je het lastig vindt om echt interactie aan te gaan

Leer dan de belangrijkste kneepjes! Voor de rest is het natuurlijk: doen, doen, doen. En … blijven reflecteren!

Een van de grootste fouten die je kunt maken is doormodderen. Of ermee stoppen en de oorzaak bij ‘de markt’ leggen. Wat het eerste aangaat: je doet jezelf er geen plezier mee, noch je klanten. Wat het tweede betreft: je laat goud liggen.

Wat als jouw workshops zó aanslaan, dat deelnemers aan het eind meteen naar je toekomen om een afspraak te maken? En dat zij het rondvertellen, waardoor je volgende workshop ook meteen vol zit?!

Betekent dat dat workshops geven alleen maar over geld-verdienen gaat? Hoewel de schoorsteen moet roken (laten we daar niet vaag over doen) gaat het misschien nog wel meer over verbinding met je klanten, over inspirerend zijn en mensen écht verder helpen!

Moet je een volleerd trainer worden of zo? Nee, maar als je wilt zingen voor een zaal, omdat je wilt dat men je compositie mooi vindt, zal je toch wijs moeten kunnen houden, niet waar?

De Academie voor de Ondernemer heeft i.s.m. DoVision een leergang ontwikkeld voor mensen zoals jij. Zelfstandigen die hun workshops onweerstaanbaar willen maken. En die zelf ook in een leerproces willen duiken. Doel: meer winst, meer plezier en meer verbinding uit hun workshops halen.

Schrijf je in!

Wat houdt de leergang in?

De leergang is opgebouwd uit modules. Elke module bestaat uit 1 dag. En elke module bestaat uit een evenwicht tussen theorie, doen (uitproberen) en leren van elkaar.

  1. Hoe maak je je programma en hoe sta je voor de groep
  2. Hoe leren mensen en hoe zorg je voor interactie
  3. Gedrag en groepsdynamica
  4. Oefenen en feedback krijgen

Module 1

Deze dag staat in het teken van je voorbereiding en van je fysieke presentatie.

Voorbereiding: je programma maken (hoe bouw je het op en hoe stem je dat af op je publiek). Je krijgt een handig schema voor de opbouw van je workshops, zodat mensen afwisseling ervaren en je het proces van tevoren al kunt structureren. We werken uiteraard vanuit je doelen: wat wil je dat mensen aan het eind weten, voelen en/of doen?

Fysieke presentatie: hoe sta je voor de groep? Stem, ademhaling, houding, beweging, gebruik maken van de ruimte. Dit onderdeel is erg belangrijk. Je weet van jezelf immers vaak niet hoe je non-verbaal overkomt.

Module 2

Deze dag gaat over hoe mensen leren, over interactie en over improviseren. Een leerstijl zegt ook iets over iemands communicatie behoefte. Het gaat erom dat je iedere stijl in je workshop aandacht geeft en je eigen stijl niet teveel laat domineren, omdat dat voor jou zo logisch lijkt. Ook leer je hoe je het gesprek aangaat met mensen. Zonder dat je het overzicht en de controle over je programma verliest. Durf te improviseren! En als je ‘fouten’ maakt: ga er luchtig mee om.

Module 3

Deze dag staat geheel in het teken van gedrag en groepsdynamica. En daarmee ook over jou. Hoe reageer je op (voor jou) lastig gedrag? Mensen die teveel en te lang praten. Gesmoes achterin de zaal. Openlijke kritiek op je workshop. Gezichten die op ‘onvrede’ staan? En wat gebeurt er in een groep? Hoe kun je de energie zo aansturen dat mensen elkaar positief gaan beïnvloeden?

NB Deze module is ook los in te kopen door ervaren workshopleiders.

Module 4

We zeiden het al: het is doen, doen, doen. Dat doe je in jouw praktijk. Maar we eindigen de leergang met een podium-sessie. Alles komt dan samen. Je bereid een workshop voor en je geeft een deel uit je workshop voor de groep. Je krijgt feedback en, als je wilt, nemen we het op zodat je later nog eens kunt kijken naar je performance.

De Academie voor de Ondernemer biedt na de leergang een promotie platform voor jouw workshop. We staan voor jouw kwaliteit. Dus willen we graag jouw workshop aanbevelen en mag je gebruik maken van ons netwerk, en onze locatie, om je workshops zelf ook te promoten en uit te voeren.

Inschrijving en kosten

De totale kosten voor de leergang bedragen € 875,- , inclusief lunch en materiaal. Exclusief BTW.

Als je voor 1 mei inschrijft, krijg je € 100,- korting.
Je kunt in één keer betalen (dit is de beste prijs) of in 3 maandelijkse termijnen van € 325,-.

Deelname is in alle gevallen definitief bij betaling van € 325,-

Wist je dat je de kosten voor je eigen opleidingen tot 73,5 % bij de belasting kunt opvoeren?

Geloof ons: je verdient het sowieso dubbel en dwars terug! Als je toepast wat we je aanbieden, garanderen we dat!

Data: nog nader te bepalen

VOL = VOL

Schrijf je in!

Waarom doen we dit? Ons verhaal

Drie ervaren trainers en ondernemers zijn jouw trainer en coach: Business coach en trainer Dorine Mobron, coach persoonlijke ontwikkeling Els Böhm en ervaren ondernemer en schrijver van levensbeschouwelijke en filosofische gedachten Yvonne Alefs.

Als ondernemers die willen blijven leren, hebben we zelf menig workshop meegemaakt. We hebben ervaren dat de ‘tool’ workshops geven door veel collega-ondernemers als waardevol wordt erkend, maar dat het tegenvalt om het zó te doen dat de boodschap ook echt overkomt.

Na een serie gesprekken met ondernemers, die ons idee bevestigden, zijn we tot deze leergang gekomen.

De Academie voor de Ondernemer stimuleert ondernemerschap in de Zaanstreek. Daar geloven wij ook in. Geen betere plek om onze leergang bij onder te brengen. En wie weet, geef jij jouw workshop hier volgend jaar ook!

NB Na de leergang is er nog gelegenheid voor coaching on the job, als je dat wilt. Dat wil zeggen dat we je een keer observeren tijdens een workshop (dat kan ook een filmopname zijn van je workshop) en je feedback geven op die punten waar jij nog ontwikkeling ziet voor jezelf.

Kortom: als je het doet, doe het dan goed! Wat niet wil zeggen dat je geen fouten mag maken. Maar als je fouten maakt, verdoezel ze niet. Laat maar zien! Dan kan er misschien nog om gelachen worden ook. Mensen gunnen je je fouten echt wel. En dan is een fout herstellen alleen maar ontwapenend.

Wil je doel treffen met je workshop? Dat kan! In deze 4 daagse training, leer je de principes, kun je oefenen in een veilige omgeving, en: je hebt de investering  er snel uit!

Logo-300x225Bij de Academie voor de Ondernemer vind je de juiste mensen – docenten, collega-ondernemers, geestverwanten – om mee te sparren, om van te leren en om je eigen kennis en ervaring mee te delen. Leren en ontmoeten gaan er hand in hand. Zowel tijdens de leer-en inspiratiesessies en andere events, als tijdens ontspanningsmomenten.